*بسم الله الرحمن الرحیم *

در سورهٴ مطففین فرمود مقرّبین هم اکنون شاهد کتاب أبرارند
آیهٴ 18 به بعد سورهٴ مطففین این است: 
کلاّ إنَّ کتاب الأبرار لفی علّیین ؛
 ابرار که اوصافشان مشخص است هر چه کردند، کتابی دارند که حافظ و جامع عقائد و أخلاق و أعمال آنهاست به هر عقیده معتقد بودند، به هر خلق متخلّق بودند، به هر عمل عامل بودند، همه و همه در یک کتاب است. خب، این کتاب کجاست؟ این کتاب در یک دفتر کل و یک کتاب بزرگتری جمع شده است:
 إنّ کتاب الأبرار لفی علّیّین، علّیین چیست؟ 
و ما أدراک ما علّیّون ٭ کتابٌ مرقوم 
 معلوم می‌شود کتابی است [که] در کتاب هست. یک کتابی مخزن کتاب دیگر است. یک وقت انسان کتاب را در یک کتابخانه می‌گذارد، یک وقتی نه، دفتر جزئی را در دفتر کل وارد می‌کند: و ما ادراک ما علّیّون، برای تعظیم و بزرگداشت این علّیون این جمله را ذکر کرد، آن‌گاه فرمود: خود علّیون، کتاب مرقوم، پس کتاب در کتاب است، یکی محاط است دیگری محیط. آن‌گاه آن علّیون که کتاب جامع و کتاب محیط است، آن علّیون در مشهَد_مقربون است: 
إنّ کتاب الأبرار لفی علّیین ٭ و ما أدراک ما علّیون ٭ کتابٌ مرقوم ٭ یشهده المقرّبون 
 پس آن کتاب کل و کتاب جامع را کسی که مقرَّب الى الله است می‌بیند، اگر آن کتاب جامع را ببیند کتاب مجموع به طریق أولىٰ در مشهد و در مرآی اوست، او وقتی به کتاب أصل خبر دارد از جزئیات به طریق مسلّم خبر دارد. خب، آن‌گاه فرمود: 
إنَّ الأبرار لفی نعیم ٭ علی الأرائک ینظرون ٭ تعرف فی وجوههم نضرة النعیم ٭ یسقون من رحیق مختوم 
   و امثال ذلک که اوصاف أبرار همان بهشتی بودن است، آنها را یاد می‌کند.

****************************************

تمام ساختارهای وجودی جهان چند لایه اند و تنها لایه رویین قابل درک و فهم با ابزارهای حسی و آزمایشگاهیست.

1) در سوره مطففین آیات ۷ تا ۹ کتاب یا نامه عمل فاجران را در کتابی دیگر به نام سجّین میداند.
آیات ۱۸ تا ۲۰ هم کتاب ابرار یا نیکان را در کتاب علّیّین میداند.

 2) این آیات نشان میدهند که کتب سجین و علیین که خود باید در کتاب اصلی یعنی مخزن_علم_الهی باشند سطوحی عمیقتر از کتب عمل فاجران و ابرار هستند. لذا خود نشان از چند لایه بودن کتب الهی قرآن، انجیل و . دارند.

3) این ساختار چند بطنی (چند لایه ای) کتب الهی شبیه این است که مطلبی در یک فصل از یک کتاب باشد. حال، خود این مطلب، مستقلا معنایی دارد. وقتی آن مطلب را در کلیت آن فصل نگاه میکنیم معنایی عمیقتر دارد و وقتی آن مطلب را در کلیت آن کتاب نگاه میکنیم معنایی بس عمیقتر پیدا میکند. کتب الهی نیز این گونه اند.

 نکته اصلی: تقریبا تمام ساختارهای وجودی جهان چند لایه اند و تنها سطح ظاهری آن قابل درک و فهم با حس است و درک لایه های بعدی نیاز به قلب سلیم دارد همچون لایه های ۷ گانه آسمان که تنها لایه زیرین را میبینیم، لایه های کتب الهی و نیز لایه های وجود انسان که تنها لایه صدر قابل درک است.

_____________________

جلسه 217 تفسیر سوره بقره علامه جوادی آملی


مشخصات

  • جهت مشاهده منبع اصلی این مطلب کلیک کنید
  • کلمات کلیدی منبع : کتاب ,لایه ,الهی ,علّیون ,کتابی ,جامع ,تنها لایه ,کتاب الأبرار ,کتاب جامع ,کتاب ابرار ,نگاه میکنیم ,نگاه میکنیم معنایی ,تمام ساختارهای وجودی
  • در صورتی که این صفحه دارای محتوای مجرمانه است یا درخواست حذف آن را دارید لطفا گزارش دهید.

تبلیغات

محل تبلیغات شما
محل تبلیغات شما محل تبلیغات شما

آخرین وبلاگ ها

برترین جستجو ها

آخرین جستجو ها

بیّنات داستان های خیلی خیلی کوتاه وب نامه شفیعی مطهر گلبرگ یاس آموزش فنی و حرفه ای شماره16کیاسر صندوق قرض الحسنه شهید صوفی وبلاگ آرمان میرزایی جهان وبلاگ در زمينه بک لايت