یقین را خدای سبحان در اثر مشاهده ملکوت می داند ک فرمود:

{ وَ کَذلِکَ نُری إبرهیمَ مَلَکوُت السّموات و الأرض و لِیَکوُنَ مِنَ الموُقِنین }

. اگر کسی اهل یقین باشد فرمود:

{ کلّا لو تعلمونَ عِلمَ الیقین* لَتَرَوُنَّ الجَحیم}

الان در دنیا هم ک هست بهشت را می بیند؛ جهنم را می بیند؛ اهل بهشت را می بیند؛ اهل جهنم را می بیند و مانند آن. این خصیصه ی یقین است.

یقین، غیر از این علوم حصولی و استدلالی ماست؛ این علوم حصولی و استدلالی احیاناً تخلف کنند و نوعاً هم اثرش آن است ک انسان ایمان بیاورد؛ اما کشف غطاء بشود و الآن ک در دنیاست، بهشت را ببیند. این یقین حصولی نیست؛ این علم الیقین نیست ک این اثر و نورانیت را داشته باشد.

فرمود اینها در مقام علمی اهل یقین اند. { و کانوا بآیاتنا یوقنون }

******************************

برگرفته از جلسه 212 سوره بقره

از سلسله دروس تفسیری


مشخصات

تبلیغات

محل تبلیغات شما
محل تبلیغات شما محل تبلیغات شما

آخرین وبلاگ ها

برترین جستجو ها

آخرین جستجو ها

دنـــیـــای یـــک انـــســان چـپ دســت وبلاگ کارماکاوان زيباترين اشعار عاشقانه معاصر آموزش ترفند هاي اينترنت ديجيکالا Monica . sheler.parsablog.com honeymother